L'e-learning serà la modalitat educativa dominant al 2019
El nou estudi de l'Online Business School (OBS) estima que per 2019, prop del 50% de les classes d'educació superior del món s'impartirà a través de l'e-learning.
Un nou estudi de l'Online Business School (OBS) revela que en 2013 la indústria de l'e-learning va generar 56.200 milions de dòlars (aproximadament 41.576 milions d'euros), un 55,21% més que en 2011. Així mateix, assegura que el mercat més gran del sector és el nord-americà, amb 23.800 milions de dòlars, al que li segueixen Europa Occidental molt per sota amb 6.800 milions i Àsia, continent del que s'estima una augment del 17,3% per 2016. A més, per 2019 estima que gairebé el 50% de les classes s'impartiran a través de l'aquesta modalitat.
L'estudi, denominat "El mercat global d'e-learning 2014", analitza els principals indicadors econòmics entorn de l'educació online i prediu les tendències en aquesta modalitat d'aprenentatge per als anys esdevenidors. Les perspectives de creixement per 2015 són positives, ja que s'espera que el sector dupliqui la seva presència, fins a aconseguir un moviment superior als 100.000 milions de dòlars (aproximadament 74 milions d'euros). Això implica que la mitjana diària de moviments al mercat mundial d'e-learning seria de 273 milions de dòlars.
LES REGIONS AMB MAJORS TENDÈNCIES DE CREIXEMENT
A més, la institució creada conjuntament per la Universitat de Barcelona (UB) i EAE Business School estima que per al període 2011 - 2016 la taxa de creixement de la indústria serà del 7,6% anual. El major creixement ho tindrà Àsia amb un 17,3% a l'any, seguida per Europa de l'Est, Àfrica i Amèrica Llatina amb un creixement de 16,9%, 15,2% i 14,6%, respectivament.
Quant als 10 països amb els majors percentatges d'expansió, el podi està encapçalat per Vietnam, amb un augment del 40%, seguit per Malàisia, Romania, Azerbaidjan, Tailàndia, Eslovàquia, Filipines, Senegal i Xina amb percentatges d'entre el 40% i el 30%. En 10ª posició se situa Zàmbia, amb valors per sota del 30%.
Quant als països que més tecnologia demandaran per a l'àrea, en 2011 els primers llocs estaven ocupats per Estats Units, Xina, Corea del Sud, Japó i Regne Unit. No obstant això, per 2016 es preveuen alguns canvis, incloent a nous mercats emergents asiàtics i llatinoamericans, específicament a Índia i Brasil.
Europa de l'Est és una de les zones amb major expansió comercial i dinamisme en matèria d'e-learning, especialment arran de les aplicacions a Rússia, República Txeca i Eslovàquia. Se situa per darrere d'Àsia a nivell de creixement i en 2013 va produir ingressos superiors als 728 milions de dòlars.
Amèrica Llatina també experimentarà molt creixement, especialment a partir d'aquest any. En el període 2011-2013 els ingressos no van variar massa significativament, però per 2016 es vaticina un augment substancial, gairebé duplicant la xifra de 2011 (1.160 milions de US$). Els països de major creixement seran Brasil (21,5%), Colòmbia (18,6%), Bolívia (17,8%) i Xile (14,4%).
ELS PRINCIPALS DISPOSITIUS, MODALITATS I PLATAFORMES D'E-learning
La OBS també analitza quins són els dispositius tecnològics més recurrents en els cursos online. L'estudi revela que la gran majoria dels usuaris accedeix a les plataformes de cursos a través de les tauletes (61%), mentre que un 29% recorre a els smartphones. Entretant, un 8% opta per i-readers, mòbils bàsics i dispositius no telefònics.
L'estudi també confirma la tendència preponderant dels cursos MOOC (Cursos Online Massius en Obert, COMA) al mercat d'e-learning. Si bé les xifres no són específiques en aquesta matèria, prediuen que les principals plataformes de cursos són Coursera, EDX i Udacity, amb 11 milions d'usuaris a nivell global i més de 730 cursos de 153 institucions.
No obstant això, reconeix la creixent tendència de Gamification, que implica la utilització de les aplicacions, dissenys i eines per crear jocs i videojocs didàctics. Aquesta modalitat de formació estarà present en almenys un 70% de les corporacions incloses en el Ranking Global 2000 de la revista Forbes, totes elles amb un mínim d'una aplicació de formació interna associada al gamification. Aquesta modalitat mourà 2.800 milions de dòlars al món en 2016.